Valmennusvinkit

Tällä palstalla pro-valmentaja Marja Hongisto kertoo pienistä vinkeistä, joilla voi parantaa omaa keilailusuoritustaan!

 

Ulkoisten häiriötekijöiden minimoiminen

Ei ole aina helppoa mennä keilahalliin sarjakierrosta tai finaalia varten oikein asennoituneena. Tämä vinkki antaa neuvoja, kuinka jättää ratojen ulkopuoliset häiriötekijät oven ulkopuolelle!

Rutiinien toteuttaminen ennen keilahalliin menemistä voi vaikuttaa positiivisesti suorituskykyysi. Jätä omat häiriötekijäsi ovelle ja tee parhaasi pelissäsi käyttämällä joitain seuraavista, yksinkertaisista mielenrauhan strategioista:

  • Kuuntele musiikkia, joka saa sinut oikeaan mielentilaan ollessasi matkalla keilahallille
  • Pysy autossasi, kunnes olet jättänyt työpäivän tai muut häiriötekijät syrjään ja olet kuullut itsesi sanovan: "Olen valmis keilamaan."
  • Kun astut keilahallin ovesta sisään, käytä myönteisiä mielikuvia oikean tunnelatauksen saamiseksi tulevaan peliin, kuten "Olen täällä keilatakseni hienosti!"

 

Loftaus

Pallon heittäminen radalle voi olla hyödyllistä, kun se tehdään tarkoituksellisesti. Se voi myös olla haitallista, jos se on liiallista ja tehty huonon tekniikan takia. 

Loftauksen ymmärtäminen

Loftaus on se, kuinka pitkän matkan päästä pallo koskettaa radan pintaa. Siihen vaikuttaa sekä irrotuskohdan korkeus että irrotuskohta. Irrotuskorkeutta voidaan säädellä polven ja lonkan taivuttamisella. Kun seisotaan suorempana, loftausta tulee enemmän. Kohta, jossa pallo irtoaa kädestä, riippuu peukalon istuvuudesta, joten tarkista otteesi sopivuus ensin. Yritä irrottaa pallo heilurin tasaisella osuudella vähentääksesi loftausta. Kun haluat loftauksen pidemmälle, harjoittele irrotusta vähän myöhemmin.

 

 

Hermojen hallinta tiukassa paikassa

Jokainen keilaaja haluaa saada hyvän heiton tiukassa paikassa. Olipa kyseessä paikko tai tupla kymppiruudussa, me kaikki haluamme onnistua silloin, kun sitä todella tarvitsemme.

Suorittaminen paineenalaisena

Paineenalaisena heittämisessä on kyse ajattelusta. Haluat normalisoida tilanteen niin paljon kuin mahdollista, samalla kun tiedostat tilanteen vaativuuden. Tässä on muutamia vinkkejä suorituskyvyn parantamiseen tiukassa paikassa.

  • Tee heittoa edeltävät rutiinisi normaaliin tapaan. Monet keilaajat yrittävät hidastaa liikaa, mikä vaikuttaa heidän tempoonsa ja antaa heille enemmän aikaa ajatella. Säilytä normaali vauhtisi lähdöstä pallon irtoamiseen asti.
  • Sinun täytyy haluta suoriutua hyvin eikä pelätä huonoa tulosta. Se on tärkeä ero, joka erottaa hyvät keilaajat huonoista.
  • Hyväksy hermoilusi. On normaalia olla perhosia vatsanpohjassa. Hyväksy ne merkkinä siitä, että teet sitä, mitä rakastat, eli olet kilpailemassa. Älä yritä sivuuttaa niitä tai työntää niitä pois.

Uuden vuoden lupaus

Monet ihmiset tekevät uudenvuodenlupauksia, jotka ovat tulevan vuoden tavoitteita. Kun keilaajat asettavat tavoitteita, heidän tulisi asettaa tulos- ja saavutustavoitteiden yhdistelmiä.

Tavoitteiden asettamisen perusteet

Keilaajat asettavat usein tavoitteita, kuten saada korkeampi keskiarvo tai enemmän finaalipaikkoja kilpailuissa. Tällaisten tulossuuntautuneiden tavoitteiden ei kuitenkaan pitäisi olla tavoitteiden asettamisen loppu. Jos haluat asettaa suorituskyky- tai toimintatavoitteita, kysy itseltäsi "Miten?" sen jälkeen kun olet asettanut tulostavoitteen. Yritä asettaa kullekin tulostavoitteelle vähintään kolme toimintatavoitetta, jotka ovat askeleita kohti kyseisen tavoitteen saavuttamista. Tässä on esimerkki:
Tulostavoite : saavuta 200 keskiarvo.
Miten?

  • Paranna yhden keilan paikkaaminen 90 prosenttiin
  • Etsi valmentaja ja suorista heiluri ja paranna toistettavuus
  • Vaihda vanhat varusteet ja tarkista niiden sopivuus

 

Pallon nopeus ja kehon painojakauma lähtöasennossa

Pallon nopeus on sovitettava keilaajan kierteen määrään ja rataolosuhteisiin. Siksi monilla keilaajilla on vaikeaa saavuttaa optimaalinen pallon nopeus. Tämä vinkki tarjoaa yksinkertaisen tavan lisätä tai vähentää pallon nopeutta. Vinkki perustuu pieneen muutokseen painon jakautumisessa askelten aikana.

Keilaajan asento vaikuttaa koko heittosuoritukseen. Linjaus, pallon asento ja jalkojen asento vaikuttavat kaikki siihen, miten pallo irtoaa radalle. Yksi yksinkertainen asia alkuasennossa voi myös vaikuttaa paljon pallon nopeuteen.

Jos aiot hidastaa pallon nopeutta, nojaa taaksepäin ja keskitä painosi enemmän kantapäille. Tämä hidastaa askeleitasi ja pallon nopeutta, näin saat lisää kierrettä ilman muita muutoksia.

Laita painoa enemmän varpaille tai nojaa hieman eteenpäin, jos haluat pallollesi enemmän vauhtia. Tämä on erityisen hyödyllistä hentorakenteiselle keilaajalle, joka yrittää saada enemmän vauhtia palloon.

 

Ajoituksen toistamisen parantaminen

Olitpa sitten rajarikkoviivalla pallon kanssa hieman etuajassa, samaan aikaan tai hieman myöhässä, ajoituksesi on oltava johdonmukainen. Tämän viikon vinkki auttaa parantamaan heilurisi ja askeltesi synkronointia.

Ajoituksessa on kaksi tsekkauspistettä: pallon liikkeelle laitto ja heilurin lakipiste.

Pallon liikkeelle laittoon vaikuttaa heilurin korkeus. Keilaajat, joilla heiluri on korkea, laittavat pallon liikkeelle aikaisemmin. Vastaavasti matalammalla heilurilla pallo voidaan laittaa liikkeelle vähän myöhemmin. Oikeaoppista ajoitusta voit harjoitella yhdellä tai kahdella ensimmäisellä askeleella.

Pallon tullessa heilurin lakipisteeseen, se alkaa pudota lähes heti alaspäin. Paras tapa saavuttaa tämä, on antaa maan painovoiman hoitaa asian (älä siis käytä voimaa tässä kohdassa). Voit tehdä harjoituksia, jotta opit tuntemaan tämän ”painottoman” tunteen heilurin yläkuolokohdassa.

 

Onko aika tarkistaa otteesi?

Monet keilaajat aliarvioivat keilapallon sormireikien sopivuuden tärkeyden. Rennosta heilurista radalle saatettu keilapallo on ensimmäinen askel kohti hyvää toistettavuutta.

Kädet muuttuvat iän myötä, varsinkin jos olet lihonut tai laihtunut (junioreiden kohdalla tämä on erityisen tärkeää, koska kasvua voi tapahtua hyvinkin lyhyessä ajassa melkoisesti), joten tarkista ote ja tarkista seuraavat asiat:

  • Onko liikkuvuutesi muuttunut? Tämä vaikuttaa sormireikien optimaalisiin kulmiin ja pituuteen.
  • Onko sormien tai peukalon koko muuttunut? Vaikka mikään ei ole muuttunut, on luultavasti aika hankkia uudet sormitutit, jotka parantavat otteen tuntumaa ja toistettavuutta.
  • Tunnetko kipua? Ote voi vaikuttaa kaikenlaiseen kipuun sormista olkapäähän. Kerro proshopin pitäjälle kaikista kipuista, jotta hän voi tehdä tarvittavat säädöt otteeseesi.

 

© Turun Weikot ry

Logo - Turun Weikot

(02) 233 7207
toimisto@turunweikot.fi
Mikonkatu 2, 20100 Turku

Toimiston aukioloajat

Päivystämme toimistolla tarvittaessa. Sovi asiasta erikseen ottamalla yhteyttä.

Turun Weikot Ry (TuWe) on vuonna 1912 perustettu turkulainen urheilun yleisseura. Seuran lajivalikoimassa ovat jalkapallo, keilailu, nyrkkeily, voimistelu ja yleisurheilu. Lisäksi seurassa toimii aktiivinen veteraanikerho ja hyvinvointiliikuntaan keskittyvä jaosto.

Seura on vuosien saatossa menestynyt useissa lajeissa (kts. seuran historia)

Hallituksen puheenjohtaja on Ari Normasto ja toiminnanjohtaja Ari Jalonen.

Turun Weikkojen säännöt

Seuran tietosuojaseloste